10 lucruri despre Jurnalism pe care le-am învățat în România


Pe parcursul a zece zile am participat la un curs de formare a tinerilor jurnaliști din Republica Moldova, care s-a desfășurat la Iași.

Am discutat cu politologi, jurnaliști, formatori de opinie și profesori universitari români despre jurnalism. Cu siguranță, ca și ceilalți colegi de breaslă am avut anumite convingeri care în timpul cursurilor au fost confirmate sau infirmate.

Iată câteva lucruri „rupte” din gura speakerilor sau din cărțile acestora:

1. „Să nu spui ce nu se spune”
Acest lucru ține de subiectele sensibile care nu trebuie promovate de presă, cazuri mai speciale și inclusiv, declarațiile făcute de subiecți care te roagă să nu publici anumite lucruri pentru că va afecta copiii sau alte persoane apropiate.

2. „Adevărul este posibil acolo unde există libertate”
Este vorba de libertatea de exprimare. Doar în astfel de condiții, adevărul nu poate fi ascuns și iese la iveală datorită investigațiilor sau altor tipuri de materiale realizate de jurnaliști.

3. „Pe lângă pregătirea științifică, universitatea trebuie să formeze și personalitatea spirituală a studentului”
În majoritatea facultăților de la noi, studenții de la jurnalism sunt învățați cum să scrie corect din punct de vedere tehnic și gramatical. Dar, unii profesori uită să îi învețe că în orice material bun se ține cont de bunul simț și omenie.

4. „Un produs de calitate nu costă ieftin. Un om care nu este plătit bine este ori prost că acceptă acest lucru, ori emigrează unde este plătit bine”
Unii consideră că entuziasmul este destul pentru a face un lucru foarte bine. Însă, de multe ori, angajatorii sau angajații nu înțeleg că dacă vor să promveze calitate, trebuie să și plătească pentru un produs bun. În caz contrar, ambele părți vor avea de pierdut.

5. „Puteți fi oameni corecți, dar dacă reprezentați instituții afiliate politic sau care au o imagine murdară - pierdeți surse, încredere, credibilitate și rămâneți cu uși închise”
În Moldova avem o serie de instituții afiliate politic sau cărora le place să manipuleze. Unii zic că jurnaliștii sunt plătiți bine și nu au motive să plece de la acele instituții. Totodată, aceștia nu înțeleg că imaginea instituției media=imaginea jurnalistului care o reprezintă, și viceversa.

6. „Nu există obiectivitate deplină”
Când am auzit această declarație... eram uimită, dar am analizat și am fost de acord. Cât de obiectiv nu ai vrea să fii ca și jurnalist, un reportaj nu va fi 100% obiectiv.

7. „Dacă interpretezi deja devii o presă ideologizată”
Nu necesită prea multe comentarii ;).

8. „Cei care au acces la informație mai multă, au și o responsabilitate mai mare”
Evident. Din moment ce deții o anumită informație devii mai puternic, dar depinde de tine (jurnalistul) cum vei folosi această putere.

9. „Informația nu este o opinie”
Și acest lucru nu are treabă cu genul de jurnalism - opinia. Se au în vedere informațiile pe care le folosești în știre - care nu este opinia ta, ci conține mai multe surse (inclusiv și opiniile persoanelor vizate în material).

10. „Decât să rupi destinele oamenilor, mai bine fă dans clasic”
Unul dintre cele mai importante lucruri care le-am învățat (sau mai degrabă m-am convins că gândeam corect) este faptul că jurnalistul trebuie să analizeze foarte atent cum abordează o persoană și să nu uite că el poate să distrugă viața acestuia - ușor.

*
Știu, majoritatea consideră că sunt răutăcioasă cu jurnaliștii de la noi. Dar, critica constructivă te face mai bun. Ori o accepți, ori pleacă din acest domeniu până nu ai distrus viața cuiva sau a ta.




sursa foto: theluhai.com



Comentarii

  1. Fostul meu iubit ne-a părăsit pe mine și pe fiica mea acum șase săptămâni, după ce am încercat aproape totul pentru a-mi restabili relația, am fost dezamăgit. Nu mi-a ieșit nimic. O săptămână mai târziu, în timp ce parcurgeam Instagram-ul meu, am văzut câteva mărturii despre DR, zori ajutând oamenii să-și reaprindă relația și să repare casele sparte, la început am fost sceptic, dar am decis să încerc și am luat contact cu DR, Dawn pentru ajutorul ei, câteva zile făcând contactul cu ea, totul s-a schimbat automat, tristețea mea a devenit bucurie, zâmbetul era pe toată fața mea, totul s-a întâmplat foarte repede și rezultatul a fost perfect. Folosesc acest mediu pentru a-l aprecia pe Dr, Dawn, dacă aveți dificultăți în relația voastră.
    * Dacă vrei să concepi.
    * Dacă vrei să te reîntâlnești cu iubitul tău.
    * Dacă ai nevoie de putere spirituală.
    Dr. Dawn Acuna este singura persoană care vă poate ajuta: dawnacuna314@gmail.com
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  2. E ULIMĂTOR SA VORBI MINUNAT DESPRE DR DAWN. Sunt Vanessa Canga. Am avut o uniune frumoasă cu soțul meu și am împărtășit fericire, căldură și dragoste adevărată. Am locuit împreună timp de 10 ani și am avut doi copii. În urmă cu câteva luni, am început să avem probleme nesfârșite și certuri constante. Casa era plină de nefericire și copiii mei plângeau mereu văzându-ne luptăm tot timpul. În cele din urmă, a plecat și a tăiat toate mijloacele pentru ca noi să comunicăm cu el. Am făcut tot ce am putut să-l recuperez din cauza cât de mult l-am iubit, dar fără rezultat. DR DAWN mi-a venit în ajutor când l-am contactat și mi-a dezvăluit că în spatele problemelor pe care le aveam stă o femeie și mi-a promis că mă va ajuta, ceea ce a făcut când i-am urmat procedurile de lucru. Soțul meu s-a întors acasă la noi și am inventat lucruri. Trăim din nou fericiți împreună. DRAWN te poate ajuta și pe tine. contactați-l prin WhatsApp: +2349046229159
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com
    *Dacă vrei să te reîntâlnești cu soțul/soția ta.
    *Dacă doriți să aveți o căsătorie/relație pașnică.
    *Daca ai nevoie de vraja pentru a ramane insarcinata/a ramane insarcinata.
    *Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
    *Dacă vrei să-ți răzbuni/reprimi proprietatea.
    *Dacă vrei o vrajă de promovare.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu